“Mijn kids moeten zo vroeg naar de opvang. Ik heb amper tijd om naar hun te luisteren. Ik voel me schuldig omdat ik mijn werk niet van me af kan zetten en bovendien ook tijd voor mezelf nodig heb.” 

superhero-450419_1920

Werken en je gezin runnen is geen ongekunstelde combi. Was het maar! De uitdaging lokt bij werkende moeders vaak wat schuldgevoelens uit. Je moederinstinct, verantwoordelijkheidsgevoel en de jammerlijke prietpraatjes van de maatschappij (of van niet-werkende moeders) zorgen vaak voor een plagend schuldgevoel tegenover je kinderen.

Acceptatie

“Het is oké!” Accepteer dat de situatie is zoals ze is. Of het nu omwille van financiële zekerheid of passie voor de job is.

Heeft de huidige situatie impact op je gezondheid en wil je het echt anders? Dan neem je best tijdig actie om de huidige situatie te veranderen. Jouw kinderen zijn gelukkiger wanneer jij gelukkiger bent. Kan jij tegen jezelf zeggen dat het wel oké is?

Voel je dat intense schuldgevoel weer boven komen? Je vindt vast wel een tijdstip om een leuk gezinsuitje te plannen, samen een potje tennis te spelen of gewoon lekker samen op de zetel te ploffen en wat bordspelletjes te spelen. Wat ook nog voldoening kan geven? Geef je kids een oprechte, dikke knuffel of trakteer hun op een welverdiende verrassing.

 

Stel prioriteiten

“Ik zit op mijn werk, heb deadlines te halen en zie dat de klok 5u30 slaat. Tijd om de kids uit de opvang te halen…maar dan haal ik die deadline niet…” Maak bewuste keuzes en stel prioriteiten. Hou jij van je werk? Waarom zou jij je eigen passie moeten verwaarlozen? Moeder worden betekent niet dat je moet dalen op de carrièreladder. Nogmaals: hoe gelukkiger jij als mama, hoe gelukkiger jouw kind.

Je hoeft je eigen relaties heus niet op een te laag latje te zetten. Onderhoud je relaties en plan 1 keer per maand wat voor jezelf. Zo besef je ook dat je nog een ander leven hebt naast je werk. Plan een etentje met een vriendin, ga eens lekker wandelen met die vriend die je al even niet meer gezien hebt,… Een avondje dat jij je aandacht niet hoeft te verdelen.

 

Luister naar je lichaam en zorg voor jezelf

Stop zeggen. Het is niet altijd eenvoudig. Luisteren naar je lichaam is nochtans belangrijk. Mens sana in corpore sano. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Geef jezelf voldoende adempauze. Bepaal je grenzen en las voldoende rustmomenten in. Vermijd in je pauzes ook de digitale prikkels die je weer naar je verplichtingen kunnen lokken.

 

 

 

 

 

Categorieën: loslaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

loslaten

Worstel je met het loslaten van je kids? Enkele tips.

Je kids loslaten, een angstige gedachte? Jouw oogappeltje uit handen geven aan een babysit, tante of onthaalmoeder… zo makkelijk is het niet. Toch is het geen slecht idee om je kids tijdig onder moeders rok Lees verder…